رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
سروش قاضی نوری؛ سهراب آقازاده مسرور؛ محمد نقی زاده؛ مجتبی حاجیان حیدری
چکیده
کاهش حاشیه سود و از بین رفتن مزیتهای رقابتی گذشته شرکتها در صنایع فرایندی را به سمت نوآوری با استفاده از قابلیت های دیجیتال برده است این مهم نیازمند ایجاد همراستایی راهبردی بین قابلیت های دیجیتال و برنامه ها و تصمیمات نوآوری است. این پژوهش با هدف بررسی ابعاد همراستایی متغیرهای قابلیت دیجیتال و استراتژی نوآوری و ایجاد چارچوبی برای ...
بیشتر
کاهش حاشیه سود و از بین رفتن مزیتهای رقابتی گذشته شرکتها در صنایع فرایندی را به سمت نوآوری با استفاده از قابلیت های دیجیتال برده است این مهم نیازمند ایجاد همراستایی راهبردی بین قابلیت های دیجیتال و برنامه ها و تصمیمات نوآوری است. این پژوهش با هدف بررسی ابعاد همراستایی متغیرهای قابلیت دیجیتال و استراتژی نوآوری و ایجاد چارچوبی برای سنجش آن انجام گرفته است. ابتدا با بررسی پیشینه مطالعات چارچوبی برای سنجش هر یک از متغیرها شکل گرفت و در ادامه پرسشنامهای برای تحلیل ساختاری تأییدی مفاهیم و ابعاد شناسایی شده تدوین شد. این پرسشنامه با نظر 99 نفر از متخصصان مدیریت نوآوری، فناوریهای دیجیتال در صنعت و دانشگاه تکمیل شده است در نتیجه مشخص شد که برای سنجش میزان همراستایی بین قابلیت های دیجیتال و استراتژی نوآوری، می-توان خلق ارزش دیجیتال و فرایند نوآوری دیجیتال را برای استراتژی نوآوری، زیرساخت نوآوری دیجیتال و قابلیت نوآوری دیجیتال را برای قابلیت دیجیتال و همچنین مکمل بودن، موازنه و هماهنگی را برای متغیر همراستایی به عنوان ابعاد سنجش در نظر گرفت.
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
مهدی الیاسی؛ مقصود امیری؛ سید سروش قاضی نوری؛ ندا جمهری
چکیده
انقلاب دیجیتالی کنونی منجر به ظهور یک شکل سازمانی جدید یعنی شرکت پلتفرمی شده است. امروزه ارزشمندترین شرکتهای جهان و نخستین شرکتهایی که ارزش بازارشان فراتر از یک تریلیون دلار میباشند، شرکتهای پلتفرمی هستند. اقتصاد پلتفرمی با سرعت نمایی در حال توسعه است و از اینرو، تبدیل به یک اولویت اصلی برای دولتهای سراسر جهان شده است. ...
بیشتر
انقلاب دیجیتالی کنونی منجر به ظهور یک شکل سازمانی جدید یعنی شرکت پلتفرمی شده است. امروزه ارزشمندترین شرکتهای جهان و نخستین شرکتهایی که ارزش بازارشان فراتر از یک تریلیون دلار میباشند، شرکتهای پلتفرمی هستند. اقتصاد پلتفرمی با سرعت نمایی در حال توسعه است و از اینرو، تبدیل به یک اولویت اصلی برای دولتهای سراسر جهان شده است. هدف پژوهش حاضر ارایه چارچوبی برای ارزیابی اقتصاد پلتفرمی دیجیتال در سطح بینالمللی است. بدین منظور با بهرهگیری از مرور نظاممند و رویکرد فراترکیب،کاربران دیجیتال، کارآفرینان دیجیتال، پلتفرمهای دیجیتال، زیرساخت دیجیتال، ظرفیت نوآوری و محیط نهادی بهعنوان ابعاد توانمندساز اقتصاد پلتفرمی شناسایی شدند و با استخراج شاخصهای مناسب از گزارشهای بینالمللی، شاخص ترکیبی اقتصاد پلتفرمی توسعه یافت. بر اساس روش مدلسازی مسیر حداقل مربعات جزئی و مشخصا مدل سازه مرتبه بالاتر، مدل سنجش تایید گردید و با بهکارگیری یک روش تجمیع غیرجبرانی، شاخص ترکیبی اقتصاد پلتفرمی برای 128 کشور جهان ارایه شد. در پایان، به بررسی وضعیت کنونی ایران در ارتباط با عوامل توانمندساز اقتصاد پلتفرمی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و ارایه راهکارهایی برای بهبود پرداخته شد. نتایج حاکی از آن است که با وجودی که ایران از لحاظ توانمندسازهای طرف تقاضا وضعیت نسبتا مناسبی دارد، ولی از لحاظ توانمندسازهای طرف عرضه با مشکلات جدی مواجه است.